Ψωνίζεις βιολογικά είσαι σίγουρη; Tι πρέπει να προσέξεις;

Ψωνίζεις βιολογικά είσαι σίγουρη; Tι πρέπει να προσέξεις;

Πώς παράγονται τα βιολογικά προϊόντα; Τι οδηγεί τους καταναλωτές στην αγορά τους; Ποια είναι τα σημεία κλειδιά που θα πρέπει να εστιάσουμε, προκειμένου να είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας; Τι πληροφορίες μας δίνουν οι ετικέτες; Ψωνίζεις βιολογικά είσαι σίγουρος; Tι πρέπει να προσέξεις;

♦ τoυ Απόστολου Κορτέση, Γεωπόνος-Τεχνολόγος Τροφίμων,
www.cosmocert.gr

Μέσα από αυτό το κείμενο, προσπαθήσουμε να καταγράψουμε τις συνήθειες των καταναλωτών που επιλέγουν βιολογικά προϊόντα και πώς, ενδεχομένως, θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε τις επιλογές μας όταν ψωνίζουμε βιολογικά. Ψωνίζεις βιολογικά είσαι σίγουρος; Tι πρέπει να προσέξεις;

Η βιολογική γεωργία είναι μια γεωργική μέθοδος που στοχεύει στην παραγωγή τροφίμων χρησιμοποιώντας φυσικά εφόδια και ουσίες κατά την παραγωγή, καθώς και ήπιες προς το περιβάλλον διαδικασίες. Κατ’ επέκταση, τα βιολογικά προϊόντα προτείνονται ως μια πιο υγιεινή και συνάμα πιο «φιλική» επιλογή για τον πλανήτη. Από την άλλη, είναι συχνά πιο ακριβά από τα αντίστοιχα συμβατικά. Γεγονός που αποτρέπει μεγάλη μερίδα των καταναλωτών στο να τα επιλέξουν.

Οι λόγοι που συμβάλλουν στη διαφορά τιμής έχουν να κάνουν με τις διαφορετικές, πιο απαιτητικές, καλλιεργητικές πρακτικές που θα πρέπει να ακολουθήσει ο παραγωγός. Για παράδειγμα αυξημένη χειρωνακτική εργασία προκειμένου να αντισταθμιστούν οι απώλειες από τη μη χρήση χημικών, τις μικρότερες ποσότητες που διατίθενται στην αγορά, καθώς και τα ελάχιστα κανάλια διανομής τους στα κατά μέρους σημεία πώλησης.

Παρόλ’ αυτά, μια σημαντική και ετερόκλητη μερίδα καταναλωτών προτιμά τα βιολογικά προϊόντα.
Νέες οικογένειες με μικρά παιδιά, άτομα με αθλητικό προφίλ και υγιεινό τρόπο ζωής, ώριμης ηλικίας ενημερωμένοι με βαρύ καθημερινό πρόγραμμα και κάθε ηλικίας καταναλωτές με περιβαλλοντικές ανησυχίες, ασχέτως της αγοραστικής τους δύναμης, επιλέγουν τουλάχιστον ένα προϊόν που αγοράζουν να είναι βιολογικό. Επομένως, δεδομένης της οικονομικής υπέρβασης που απαιτείται προκειμένου να αγοραστεί το αντίστοιχο βιολογικό προϊόν, θα πρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν πιο σίγουροι ότι το προϊόν που αγοράζουμε, είναι πραγματικά βιολογικό. Πώς λοιπόν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι επιλέγουμε σωστά;

Η ετικέτα μπορεί να γίνει ο σύμμαχός μας:
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των συσκευασμένων βιολογικών προϊόντων, είναι ο τύπος της συσκευασίας. Από τις πολύ απλές συσκευασίες, μέχρι τις πιο προχωρημένες και πολύχρωμες, όλες θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένες πληροφορίες στην ετικέτα τους, εφόσον διατείνονται ότι το προϊόν που περικλείουν είναι βιολογικό. Το βιολογικό λογότυπο, ο τόπος καλλιέργειας και ο κωδικός του Φορέα Πιστοποίησης.

Βιολογικό λογότυπο
Το βιολογικό λογότυπο, ή πράσινο φυλλαράκι, είναι το επίσημο λογότυπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα βιολογικά προϊόντα. Όλα τα τυποποιημένα προϊόντα που παράγονται και πωλούνται στην αγορά της Ε.Ε. ως βιολογικά, πρέπει να έχουν στην ετικέτα τους το συγκεκριμένο λογότυπο. Αυτό διευκολύνει όλους τους καταναλωτές της Ε.Ε. να αναγνωρίζουν εύκολα τα βιολογικά προϊόντα και βοηθά τους παραγωγούς και τις επιχειρήσεις να τα εμπορεύονται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.

Το Ευρωπαϊκό λογότυπο έχει ως βασικό το πράσινο χρώμα, αλλά μπορεί να κυκλοφορεί και σε άλλες παραλλαγές: σε λευκό με πράσινα αστεράκια, σε ασπρόμαυρο και σε μαυρόασπρο. Αυτό έγινε ώστε να διευκολυνθούν οι παραγωγοί και οι μικρές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ετικέτες απλές, να αποτυπώνουν το «βιολογικό γίγνεσθαι» του προϊόντος με χαμηλό κόστος. Το βιολογικό λογότυπο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε προϊόντα που έχουν πιστοποιηθεί ως βιολογικά από εξουσιοδοτημένο Φορέα Ελέγχου/ Φορέα Πιστοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι έχουν εκπληρώσει επιτυχώς όλες τις νομικές απαιτήσεις της Ε.Ε. για τον τρόπο παραγωγής, συσκευασίας, μεταφοράς αποθήκευσης και επισήμανσης.

Τόπος καλλιέργειας
Μαζί με το βιολογικό λογότυπο της Ε.Ε., σημαντικές πληροφορίες δίνει ο τόπος καλλιέργειας του προϊόντος, ακριβώς κάτω, πάνω ή δίπλα από το λογότυπο. Αυτή η πληροφορία αποτελεί έναν σύμμαχο του καταναλωτή, καθώς περνάει άμεσα την πληροφόρηση για την προέλευση των πρώτων υλών του προϊόντος.

Επομένως, αν ψάχνουμε ένα αμιγώς ελληνικό προϊόν, θα το βρούμε με την ένδειξη «Γεωργία Ελλάδα/ Greece Agriculture». Ωστόσο, η πληροφόρηση μπορεί να δίνει μια πιο γενική εικόνα για την προέλευση των πρώτων υλών, ειδικά σε μεταποιημένα προϊόντα που αποτελούνται από διάφορες πρώτες ύλες.

Σ’ αυτές τις περιπτώσεις έχουμε την ένδειξη:
«Καλλιέργεια της Ε.Ε.», όταν η γεωργικές πρώτες ύλες έχουν καλλιεργηθεί στην Ε.Ε.
«Καλλιέργεια εκτός Ε.Ε.», όταν η γεωργική πρώτη ύλη έχει καλλιεργηθεί σε τρίτες χώρες
«Καλλιέργεια της Ε.Ε./ εκτός Ε.Ε.», όταν μέρος των γεωργικών πρώτων υλών έχουν καλλιεργηθεί στην Ε.Ε. και ένα άλλο μέρος έχει καλλιεργηθεί σε τρίτη χώρα.
Κωδικός Αριθμός Φορέα Πιστοποίησης
Ο Κωδικός Αριθμός του Φορέα Πιστοποίησης αποτελεί την τρίτη και εξίσου σημαντική πληροφορία που μπορεί να έχει ο καταναλωτής από την ετικέτα του προϊόντος. Ο κωδικός έχει την παρακάτω μορφή:

Κωδικός ISO: Υποδηλώνει τη χώρα όπου διενεργούνται οι έλεγχοι. Η Ελλάδα έχει τον κωδικό «GR», η Γερμανία τον κωδικό «DE», η Ιταλία τον κωδικό “ΙΤ” κλπ.
ΒΙΟ / ΟΚΟ: όρος τριών γραμμάτων αποτελεί αναγνωριστικό στοιχείο για τη βιολογική παραγωγή, όπως «öko», «org», «eko», «bio», κτλ.
999: Μοναδικός αριθμός του Φορέα Πιστοποίησης που του έχει αποδοθεί από την Ε.Ε.
Όλοι οι Εγκεκριμένοι Φορείς της Ε.Ε. που πιστοποιούν τα βιολογικά προϊόντα, μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα της Ε.Ε: https://ec.europa.eu/agriculture/ofis_public/actor_cbeu/ctrl.cfm?targetUrl=home

Τα σημεία κλειδιά στις βιολογικές αγορές
Εκτός από τα συσκευασμένα βιολογικά προϊόντα που μπορούμε να βρούμε στα σούπερ μάρκετ και τα βιολογικά καταστήματα, ένα σημαντικό κανάλι διοχέτευσης βιολογικών προϊόντων αποτελούν επίσης οι βιολογικές αγορές. Εκεί, οι παραγωγοί πωλούν απευθείας τα προϊόντα τους στους καταναλωτές και ως εκ τούτου δεν υπάρχουν ετικέτες. Υπάρχουν όμως και εδώ κάποιες δικλίδες ασφαλείας, τις οποίες καλό είναι να έχουμε υπόψη:

1) Πιστοποιητικό Προϊόντος σε εμφανές σημείο στον πάγκο: Κάθε παραγωγός θα πρέπει να έχει αναρτημένο, σε εμφανές σημείο του πάγκου, το Πιστοποιητικό του. Το Πιστοποιητικό θα πρέπει να είναι σε ισχύ, να αναφέρει τα προϊόντα που εκτίθενται στον πάγκο του παραγωγού και να αναφέρεται στον ίδιο τον παραγωγό.

2) Απευθείας συνομιλία με τον παραγωγό: Ρωτήστε, ζητήστε πληροφορίες για το προϊόν. Ενημερωθείτε και γνωρίστε τον παραγωγό από τον οποίο αγοράζετε. Η προσωπική επαφή και η απευθείας ανταλλαγή πληροφοριών αποτελεί πάντα έναν τρόπο επικοινωνίας ο οποίος δεν αντικαθίσταται. Μαθαίνοντας τον άνθρωπο, μαθαίνουμε και για τα προϊόντα του.

Αν και διανύουμε δύσκολους καιρούς οικονομικά, οι καταναλωτές και ιδιαίτερα οι νέες οικογένειες φαίνεται να γίνονται πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους. Επιμένουν να ψωνίζουν βιολογικά, δίνοντας σημασία περισσότερο στην ποιότητα παρά στην ποσότητα των αγορών τους.

Πηγή: www.naturanrg.gr

Αιθέριο Έλαιο Μύρο. Για την αποκατάσταση φθοράς.

unsplash.com

Νιασιναμίδη: Το πολυτάλαντο συστατικό. Καθαρό Σέρουμ Σε Τιμή Προσφοράς.

Πώς θα γίνεις πιο έξυπνος άνθρωπος ενώ κοιμάσαι

Διαβάστε ακόμα

Μυστικά ομορφιάς | mystikaomorfias.gr