Κοτόπουλο: Πώς Συνδέθηκε με 11 Διαφορετικούς Τύπους Γαστρεντερικών Καρκίνων
Το κοτόπουλο θεωρείται εδώ και δεκαετίες ως μια “καθαρή” και υγιεινή επιλογή κρέατος. Πολλοί το επιλέγουν αντί του κόκκινου κρέατος, πιστεύοντας πως είναι πιο ελαφρύ, πιο εύπεπτο και με λιγότερα λιπαρά. Όμως πρόσφατες μελέτες έρχονται να αμφισβητήσουν αυτή τη φήμη, συνδέοντας την κατανάλωση κοτόπουλου με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης έως και 11 τύπων γαστρεντερικού καρκίνου.
Τι έδειξαν οι έρευνες
Μελέτη του Oxford University, που δημοσιεύτηκε το 2020 στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Epidemiology and Community Health, παρακολούθησε πάνω από 475.000 άτομα για περισσότερα από 8 χρόνια. Τα αποτελέσματα έδειξαν μια ανησυχητική σύνδεση: όσοι κατανάλωναν συχνά κοτόπουλο, είχαν αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης συγκεκριμένων μορφών καρκίνου του πεπτικού συστήματος, όπως:
καρκίνος του στομάχου
καρκίνος του παχέος εντέρου
καρκίνος του ήπατος
καρκίνος του παγκρέατος
καρκίνος του λεπτού εντέρου
καρκίνος του οισοφάγου
και άλλοι λιγότερο συχνοί τύποι
Αν και η σχέση δεν είναι αιτιολογική, δηλαδή δεν αποδεικνύεται ότι το κοτόπουλο προκαλείκαρκίνο, τα στοιχεία δείχνουν μια στατιστικά σημαντική συσχέτιση, που δεν μπορεί να αγνοηθεί.
Πού οφείλεται αυτός ο κίνδυνος
Η αύξηση του κινδύνου δεν φαίνεται να προέρχεται από το ίδιο το κρέας του κοτόπουλου, αλλά:
Στις χημικές ουσίες που περιέχονται στο δέρμα και στον λιπώδη ιστό, όταν το κοτόπουλο εκτρέφεται εντατικά με ορμόνες και αντιβιοτικά.
Στον τρόπο μαγειρέματος, ειδικά όταν το κοτόπουλο ψήνεται σε υψηλές θερμοκρασίες (σχάρα, τηγάνι, φούρνος μικροκυμάτων), δημιουργώντας καρκινογόνες ενώσεις όπως οι ετεροκυκλικές αμίνες.
Στο ότι συνοδεύεται συχνά με επεξεργασμένες τροφές, σάλτσες ή τηγανητά, που αυξάνουν τη φλεγμονή στον οργανισμό.
Στο μικροβιακό φορτίο, καθώς το κοτόπουλο είναι από τα πιο επιρρεπή τρόφιμα σε μόλυνση από σαλμονέλα και καμπυλοβακτηρίδιο.
Οι ειδικοί τονίζουν ότι η περιστασιακή κατανάλωση δεν αποτελεί πρόβλημα. Η ανησυχία εστιάζεται στην συχνή και συστηματική κατανάλωση, πάνω από 3 μερίδες την εβδομάδα. Ιδιαίτερα αν πρόκειται για:
κοτόπουλο μαγειρεμένο σε υψηλές θερμοκρασίες
βιομηχανικά εκτρεφόμενο κοτόπουλο
κοτόπουλο με δέρμα και λίπος
Ποιοι πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα
Τα άτομα με ιστορικό γαστρεντερικών προβλημάτων, όσοι έχουν συγγενείς με καρκίνο του εντέρου, και όσοι ακολουθούν διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε κρέας και χαμηλή σε φυτικές ίνες, πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί.
Τι μπορείς να κάνεις
Αν θέλεις να συνεχίσεις να τρως κοτόπουλο χωρίς φόβο:
Προτίμησε βιολογικό κοτόπουλο
Μαγείρεψέ το στους 90–100 βαθμούς, όχι σε υψηλές θερμοκρασίες
Απόφυγε το τηγάνισμα και τις σάλτσες
Καθάρισε καλά το δέρμα και τα λίπη
Μη συνοδεύεις το κοτόπουλο με βαριά επεξεργασμένα τρόφιμα
Το κοτόπουλο δεν είναι «κακό» φαγητό. Όμως όπως όλα, θέλει μέτρο και σωστό χειρισμό. Οι νέες επιστημονικές έρευνες δεν λένε να το αποκλείσουμε από τη διατροφή μας, αλλά να το αξιολογούμε με προσοχή, ειδικά όταν καταναλώνεται συχνά. Η υγεία του πεπτικού μας συστήματος εξαρτάται όχι μόνο από το τι τρώμε, αλλά και πώς το μαγειρεύουμε και από πού το προμηθευόμαστε.
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας. Μπορείτε να επιλέξετε τις ρυθμίσεις σας.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.